
Campergids deel 1: hoe voorkom je overbelading?
Wat zijn de risico's van overbelading en hoe zwaar mag je camper eigenlijk zijn?
Je kent het wel: je bent nét klaar met het inpakken van je camper, trots dat je alles erin hebt gekregen – van de opvouwbare barbecue tot dat ene kratje vol ‘je weet maar nooit’-spullen. Je trekt de deur dicht, stapt in en... zakt een beetje scheef weg. Oeps. Zou je camper je iets proberen te zeggen?
Overbelading is geen gezellig vakantiekwaaltje zoals een muggenbult of een scheef opgezette luifel. Nee, een te zware camper is echt een serieus ding. Niet alleen voor je portemonnee (hallo boetes), maar ook voor jouw eigen veiligheid, die van je medepassagiers en andere verkeersdeelnemers. Dus voordat je met je halve huishouden Europa doorkruist: lees even mee. We nemen je mee in de wereld van overgewicht, geven tips over het wegen van de camper, geven je opties als je toch flink te zwaar blijkt te zijn en denken zelfs mee met de zelfbouw camperaar! Je vindt alles in deze bomvolle campergids!
Oké, je weet nu hoe belangrijk het is om je camper niet te overbeladen. Maar hoe kom je er nu precies achter hoeveel jouw rijdende vakantiehuis weegt? Tijd voor wat praktische tips!
De simpelste en meest nauwkeurige oplossing? Ga naar een weegbrug! Alleen zo weet je precies wat je camper op dat moment weegt en of je voldoende laadvermogen overhoudt voor al je vakantiebenodigdheden.
Kijk online voor een weegstation bij jou in de buurt. Vaak zijn deze ook rondom boerderijen te vinden.
Ben je een echte doe-het-zelver? Er zijn tegenwoordig handige systemen, kijk maar eens in het assortiment ´wegers´ bij Obelink, zoals de Camper Weight Control. Dit is een elektronische weegplaat speciaal voor campers waarmee je niet alleen het totaalgewicht meet, maar ook de gewichtsverdeling voor/achter en links/rechts. Handig toch?
Met zo'n systeem kun je waar je maar wilt, gemakkelijk en accuraat meten of je camper goed beladen is. De afwijking is altijd kleiner dan 3%, dus behoorlijk betrouwbaar. Let wel op: voor campers zwaarder dan 4000 kg heb je een zwaardere variant nodig.
Oeps! Je bent naar de weegbrug geweest en het onvermijdelijke is gebleken: je camper is te zwaar. Geen paniek! Je hebt verschillende mogelijkheden om dit probleem op te lossen.
De makkelijkste optie? Je camper op dieet zetten! Pak eens alles uit de camper en vraag jezelf bij elk item af: "Moet dit echt mee?" Want wat je thuislaat, is qua gewicht mooi meegenomen.
Hierbij onze 13 tips om gewicht te besparen. Hele grote en ook kleine kiloknallers:
Met deze tips heb je zomaar in één keer 200 kg bespaard!
Lukt het niet om genoeg gewicht te besparen? Dan kun je overwegen om je camper "op te waarderen". Dat betekent dat je de toegestane maximummassa verhoogt naar de technische maximummassa, gesteld dat deze hoger is. Dit doe je bij een RDW-keuringsstation. Je moet aantonen dat je camper technisch geschikt is voor het hogere gewicht.
Soms kan de fabrikant/importeur ook een verklaring (COC of CVO) afgeven waarin staat dat de camper technisch geschikt is voor het hogere gewicht. Vraag direct ook om een nieuw typeplaatje en informatie over de juiste banden.
Nadelen van opwaarderen
Bij alles boven 3,5 ton:
Denk je: "Dan nemen we de zware dingen toch mee in een aanhanger?" Bedenk dat je met een B-rijbewijs een aanhanger mag trekken die in totaal met lading niet zwaarder is dan 750 kg. Of meer, zolang de totale massa van camper én aanhanger maar onder de 3500 kg blijft.
Bestuurders met een C1-rijbewijs mogen alleen een aanhanger tot 750 kg trekken. Voor een zwaardere aanhanger heb je een C1E-rijbewijs nodig.
En eerlijk is eerlijk: vooruit rijden is heel iets anders dan achteruit rijden met een aanhanger!
Je bent van plan om zelf een camper te bouwen? Geweldig! Maar vergeet bij al je creatieve plannen niet één cruciaal element: het gewicht! Want voordat je het weet, zit je met een prachtige zelfbouwcamper die... jammer genoeg te zwaar is om met je B-rijbewijs te besturen.
Het gewicht van je camperinbouw hangt af van verschillende factoren:
Voor een middelgrote L2H2 bus kun je rekenen op een gewicht voor de inbouw tussen 350 en 550 kg. Kies je voor een langere of hogere bus? Dan heb je meer bouwmateriaal nodig en kun je meer faciliteiten inbouwen – wat natuurlijk extra kilo's betekent.
Hou ook hier, net zoals de aankoop van een nieuwe camper in gedachten: aan het eind van de rit moet je nog genoeg gewicht overhouden om jezelf, je reisgenoten én je bagage mee te kunnen nemen. En oh ja, ook een volle water- en brandstoftank is wel zo handig! Zie het stuk over bagage hierboven.
Chantal en Donny schreven over hun tips bij het starten aan een zelfbouwproject. Eén daarvan was ook zeker: let op het gewicht. Deze twee avonturiers hielden het gewicht beheersbaar door:
Het resultaat? Bij de RDW werd hun bus zonder belading, met een lege watertank en zonder matras gewogen op slechts 2.750 kilo. Dat geeft nog genoeg ruimte voor persoonlijke spullen!
Wil jij weten waar onze taxateurs en inspecteurs op letten bij de camper taxatie van jouw nieuwe zelfbouwcamper, neem dan de Checklist Zelfbouwcamper even door.
Of je nu een koffieliefhebber bent met je barista machine of gewoon net iets te veel stoelen meesleept "voor de zekerheid"—hou het gewicht in de gaten. Zo voorkom je een boete, een onveilige rit én een chagrijnige medeweggebruiker.
Twijfel je of je goed zit? Ga eerst wegen, heb je daarna nog andere vragen? Neem dan contact met ons op!