IMG-20250421-WA0044

Campergids deel 2: Hoe voorkom je overbelading?

Deel 2 van de Campergids van ChantiOllie

Hoe voorkom je overbelading?

Je kent het wel: je bent nét klaar met het inpakken van je camper, trots dat je alles erin hebt gekregen – van de opvouwbare barbecue tot dat ene kratje vol ‘je weet maar nooit’-spullen. Je trekt de deur dicht, stapt in en... zakt een beetje scheef weg. Oeps. Zou je camper je iets proberen te zeggen?

Overbelading is geen gezellig vakantiekwaaltje zoals een muggenbult of een scheef opgezette luifel. Nee, een te zware camper is echt een serieus ding. Niet alleen voor je portemonnee (hallo boetes), maar ook voor jouw eigen veiligheid, die van je medepassagiers en andere verkeersdeelnemers. Dus voordat je met je halve huishouden Europa doorkruist: lees even mee. We nemen je mee in de wereld van overgewicht, geven tips over het wegen van de camper, geven je opties als je toch flink te zwaar blijkt te zijn en denken zelfs mee met de zelfbouw camperaar! Je vindt alles in deze bomvolle campergids!

Camper wegen

Oké, je weet nu hoe belangrijk het is om je camper niet te overbeladen. Maar hoe kom je er nu precies achter hoeveel jouw rijdende vakantiehuis weegt? Tijd voor wat praktische tips!

De weegbrug

De simpelste en meest nauwkeurige oplossing? Ga naar een weegbrug! Alleen zo weet je precies wat je camper op dat moment weegt en of je voldoende laadvermogen overhoudt voor al je vakantiebenodigdheden.

  • Tip van een ervaren kampeerder: Ga niet alleen vóór aanschaf naar de weegbrug, maar ook als je bepakt en bezakt op het punt staat om te vertrekken. Want met het juiste gewicht ga je relaxed en veilig op pad.
  • Nog een gewichtige tip: Weeg ook even de voor- en achteras apart. Dan zie je of je al dan niet de maximale aslast overschrijdt. Vooral achteraan is die kans behoorlijk aanwezig (daar ligt tenslotte vaak je meeste bagage!).

Kijk online voor een weegstation bij jou in de buurt. Vaak zijn deze ook rondom boerderijen te vinden. 

 

Zelf wegen kan ook

Ben je een echte doe-het-zelver? Er zijn tegenwoordig handige systemen, kijk maar eens in het assortiment ´wegers´ bij Obelink, zoals de Camper Weight Control. Dit is een elektronische weegplaat speciaal voor campers waarmee je niet alleen het totaalgewicht meet, maar ook de gewichtsverdeling voor/achter en links/rechts. Handig toch?

Met zo'n systeem kun je waar je maar wilt, gemakkelijk en accuraat meten of je camper goed beladen is. De afwijking is altijd kleiner dan 3%, dus behoorlijk betrouwbaar. Let wel op: voor campers zwaarder dan 4000 kg heb je een zwaardere variant nodig.

Camper te zwaar? Dit zijn je opties!

Oeps! Je bent naar de weegbrug geweest en het onvermijdelijke is gebleken: je camper is te zwaar. Geen paniek! Je hebt verschillende mogelijkheden om dit probleem op te lossen.

Optie 1: De camper op dieet zetten

De makkelijkste optie? Je camper op dieet zetten! Pak eens alles uit de camper en vraag jezelf bij elk item af: "Moet dit echt mee?" Want wat je thuislaat, is qua gewicht mooi meegenomen.

Hierbij onze 13 tips om gewicht te besparen. Hele grote en ook kleine kiloknallers:

  1. Vervang stalen gasflessen door een aluminium of kunststof model
  2. Neem een 20 meter haspel mee in plaats van 50 meter
  3. Eén lichte lithium huishoudaccu in plaats van twee zware loodzuur accu´s
  4. Maak de keukenuitrusting lichtgewicht: lichtgewicht-pannen, kunststof borden en glazen
  5. 's Zomers geen sneeuwkettingen meezeulen, 's winters geen tuinmeubelen
  6. Ruim de garage op en vergeet de gereedschapskist niet (je hebt niet de hele dopsleutel set van 8 t/m 32 nodig)
  7. Fitness spullen hoeven niet zwaar te zijn, gebruik elastieken ipv gewichten, gebruik je lichaamsgewicht of lift een jerrycan of zware steen
  8. Geen papier maar digitaal: handleidingen en leesvoer op e-reader of tablet. Ook de handleidingen van Aveco kunnen thuisblijven, want alles is te vinden in de mijn Aveco app.
  9. Heb je echt een stofzuiger nodig, of voldoet een stoffer en blik ook?
  10. Verwijder tafelverbredingen/verlengingen als je ze niet gebruikt
  11. Ben je met z'n tweeën? Laat de ombouw optie van de dinette naar bed weg of neem het extra matras niet mee.
  12. Neem alleen noodvoorraad mee voor twee à drie dagen. In Frankrijk verkopen ze ook pindakaas, echt waar!
  13. En vergeet niet: een kwart volle watertank is onderweg vaak ruim voldoende. Bij aankomst kun je altijd bijvullen.

Met deze tips heb je zomaar in één keer 200 kg bespaard!

Optie 2: Je camper opwaarderen

Lukt het niet om genoeg gewicht te besparen? Dan kun je overwegen om je camper "op te waarderen". Dat betekent dat je de toegestane maximummassa verhoogt naar de technische maximummassa, gesteld dat deze hoger is. Dit doe je bij een RDW-keuringsstation. Je moet aantonen dat je camper technisch geschikt is voor het hogere gewicht.

Soms kan de fabrikant/importeur ook een verklaring (COC of CVO) afgeven waarin staat dat de camper technisch geschikt is voor het hogere gewicht. Vraag direct ook om een nieuw typeplaatje en informatie over de juiste banden.

Nadelen van opwaarderen

  • Vaak veel rompslomp om voor elkaar te krijgen
  • Hoger brandstofverbruik

Bij alles boven 3,5 ton:

  • Vanaf dat moment moet iedere bestuurder minimaal het C1-rijbewijs hebben, ook als de camper onder de 3.500 kilogram is beladen. C1-rijbewijs moet elke 5 jaar worden vernieuwd, inclusief medische keuring.
  • Bij verkoop komen alleen C1-rijbewijshouders in aanmerking
  • Hogere tolkosten in sommige landen
  • Speciale tolbadges nodig (bijvoorbeeld Go-Box voor Oostenrijk)
  • Andere maximum snelheden en verkeersregels

Optie 3: Aanhanger gebruiken? 

Denk je: "Dan nemen we de zware dingen toch mee in een aanhanger?" Bedenk dat je met een B-rijbewijs een aanhanger mag trekken die in totaal met lading niet zwaarder is dan 750 kg. Of meer, zolang de totale massa van camper én aanhanger maar onder de 3500 kg blijft.

Bestuurders met een C1-rijbewijs mogen alleen een aanhanger tot 750 kg trekken. Voor een zwaardere aanhanger heb je een C1E-rijbewijs nodig.

En eerlijk is eerlijk: vooruit rijden is heel iets anders dan achteruit rijden met een aanhanger!

Zelfbouwcamper & Gewicht: Bouw jij je eigen rijdende droomplek?

Je bent van plan om zelf een camper te bouwen? Geweldig! Maar vergeet bij al je creatieve plannen niet één cruciaal element: het gewicht! Want voordat je het weet, zit je met een prachtige zelfbouwcamper die... jammer genoeg te zwaar is om met je B-rijbewijs te besturen.

Wat weegt jouw bouwproject eigenlijk?

Het gewicht van je camperinbouw hangt af van verschillende factoren:

  • De grootte van je bus
  • Het soort bouwmateriaal dat je gebruikt
  • De faciliteiten die je inbouwt

Voor een middelgrote L2H2 bus kun je rekenen op een gewicht voor de inbouw tussen 350 en 550 kg. Kies je voor een langere of hogere bus? Dan heb je meer bouwmateriaal nodig en kun je meer faciliteiten inbouwen – wat natuurlijk extra kilo's betekent.

Hou ook hier, net zoals de aankoop van een nieuwe camper in gedachten: aan het eind van de rit moet je nog genoeg gewicht overhouden om jezelf, je reisgenoten én je bagage mee te kunnen nemen. En oh ja, ook een volle water- en brandstoftank is wel zo handig! Zie het stuk over bagage hierboven.

6 gouden tips om je zelfbouwcamper licht te houden

  1. Kies voor licht bouwmateriaal
    Het bouwmateriaal bepaalt grotendeels het gewicht van je inbouw. Bespaar flink door bewuste keuzes te maken: Ga voor dunne populieren multiplex platen of vilt, in plaats van zware panelen of overweeg een licht keukenblad. Let natuurlijk wel op dat dit niet ten koste gaat van de sterkte van je inbouw. Veiligheid gaat altijd voor!
  2. Lithium accu's zijn je nieuwe beste vriend
    Vrijwel iedere camper heeft een tweede accu (huishoudaccu) nodig. Hier kun je een slimme keuze maken. Lithium accu's wegen vaak de helft van loodzuur accu's. Ja, lithium accu's zijn duurder (al blijkt dat steeds minder te worden), maar naast het lagere gewicht hebben ze ook een langere levensduur. Als je budget het toelaat, is dit een investering die letterlijk én figuurlijk de moeite waard is!
  3. Ontdreun slim, niet zwaar
    Gebruik ontdreuningsplaten selectief – ze zijn zwaar en hoeven echt niet overal. Goede armaflex is ook al ontdreunend.
  4. Vinyl als vloerbedekking
    Vinyl is nou eenmaal veel lichter dan een echte houten vloer, daarnaast is het makkelijk schoon te maken en zet het niet uit bij temperatuurverschil.
  5. Maak bewuste keuzes in wateropslag
    Een liter water weegt een kilo, dus je watertanks hebben grote invloed. Kies bewust hoe groot je tanks moeten zijn!
  6. Denk aan de distributie van het gewicht
    Zorg naast zo licht mogelijk bouwen, overigens ook voor een goede gewichtsverdeling. Zware items zoals accu's en watertanks plaats je onderin en verdeel het gewicht goed over de wielen.
     

Praktijkvoorbeeld: een succesvolle lichte zelfbouwcamper

Chantal en Donny schreven over hun tips bij het starten aan een zelfbouwproject. Eén daarvan was ook zeker: let op het gewicht. Deze twee avonturiers hielden het gewicht beheersbaar door:

  • Te kiezen voor een lichte aluminium LPG-tank
  • Lithium accu's te installeren
  • Meubels te maken van populieren multiplex
  • Verschillende diktes hout te gebruiken (altijd zo dun mogelijk) Een korte bus met korte wielbasis te nemen
  • Geen vaste douche in te bouwen

Het resultaat? Bij de RDW werd hun bus zonder belading, met een lege watertank en zonder matras gewogen op slechts 2.750 kilo. Dat geeft nog genoeg ruimte voor persoonlijke spullen!

Wil jij weten waar onze taxateurs en inspecteurs op letten bij de camper taxatie van jouw nieuwe zelfbouwcamper, neem dan de Checklist Zelfbouwcamper even door.

Conclusie

Of je nu een koffieliefhebber bent met je barista machine of gewoon net iets te veel stoelen meesleept "voor de zekerheid"—hou het gewicht in de gaten. Zo voorkom je een boete, een onveilige rit én een chagrijnige medeweggebruiker.

Twijfel je of je goed zit? Ga eerst wegen, heb je daarna nog andere vragen? Neem dan contact met ons op!

Lees meer ChantiOllie