
Blog 23: 10 handige gadgets
Maak je camper slimmer en veiliger met deze 10 gadgets!
Je kent het wel: je bent nét klaar met het inpakken van je camper, trots dat je alles erin hebt gekregen – van de opvouwbare barbecue tot dat ene kratje vol ‘je weet maar nooit’-spullen. Je trekt de deur dicht, stapt in en... zakt een beetje scheef weg. Oeps. Zou je camper je iets proberen te zeggen?
Overbelading is geen gezellig vakantiekwaaltje zoals een muggenbult of een scheef opgezette luifel. Nee, een te zware camper is echt een serieus ding. Niet alleen voor je portemonnee (hallo boetes), maar ook voor jouw eigen veiligheid, die van je medepassagiers en andere verkeersdeelnemers. Dus voordat je met je halve huishouden Europa doorkruist: lees even mee. We nemen je mee in de wereld van overgewicht, geven tips over het wegen van de camper, geven je opties als je toch flink te zwaar blijkt te zijn en denken zelfs mee met de zelfbouw camperaar! Je vindt alles in deze bomvolle campergids!
Je denkt misschien: "Ach, wat maakt die paar kilo extra nou uit?" Maar let op! Met een overbeladen camper op pad gaan is niet alleen een kwestie van een mogelijke boete. Het kan gevaarlijke situaties en problemen met je camper opleveren.
De politie en Inspectie Verkeer en Waterstaat staan niet langs de weg met weegplaten om je alleen maar de plagen. Ze controleren je campergewicht omdat overbelading de verkeersveiligheid direct beïnvloedt. Wat kan er zoal misgaan?
Steeds vaker word je, vooral in de zomerperiode bij grensovergangen, gecontroleerd op overbelading. De controle is simpel: je rijdt over een mat die groen oplicht als je binnen het toegestane gewicht blijft, of rood als je over de limiet gaat. Word je betrapt? Dan riskeer je niet alleen een boete, maar moet je vaak ter plekke gewicht verminderen voordat je verder mag rijden.
Een zwaardere camper verbruikt meer brandstof. Dat is niet alleen slecht voor je portemonnee, maar ook voor het milieu. Wat ook gelijk een bruggetje is naar het volgende punt…
Bij een zwaarbeladen voertuig is er meer energie nodig om voort te bewegen, dit betekent meer uitstoot. Zoals ook genoemd wordt in deze tips voor duurzaam camperen van Aveco: vermijd onnodig brandstofverbruik door slim te plannen en licht te reizen. Laat bijvoorbeeld zware voorraadpotten en dubbele uitrusting thuis – die kun je onderweg vaak gewoon lokaal kopen. Rijd bovendien met (bijna) lege schoon- en vuilwatertanks bij lange ritten, en controleer je bandenspanning regelmatig. Zo draag je jouw steentje bij aan het milieu.
Denk je dat een snelle blik op je kentekenbewijs voldoende is om te weten of je camper te zwaar is? Helaas, zo eenvoudig is het niet! Vooral als je een tweedehands camper bezit, kan het werkelijke gewicht behoorlijk afwijken van wat er op papier staat.
Op het kentekenbewijs van je camper staan drie belangrijke gewichten vermeld:
Sinds 1 juli 2025 mag je met een rijbewijs B in een kampeerauto tot maximaal 4250 kg rijden, waarbij de massa is vastgelegd in de typegoedkeuring en het kentekenregister. Het toegestane maximummassa van 4250 kg is inclusief belading. Er zijn wel een aantal voorwaarden. Zo is deze vrijstelling alleen geldig voor voertuigen met alternatieve brandstof, zoals elektriciteit, waterstof, aardgas (CNG of LNG) en LPG. Voor voertuigen die volledig op diesel of benzine rijden heb je wel een C rijbewijs nodig. Daarnaast moet je minimaal 2 jaar je rijbewijs hebben en mag je niet met een aanhanger rijden. De vrijstelling is alleen geldig binnen Nederland. Meer informatie? Kijk dan op opwegnaarzes.nl.
Het verschil tussen je 'massa rijklaar' en de 'toegestane maximummassa' bepaalt hoeveel extra gewicht je mag meenemen. Maar pas op! Dit verschil lijkt vaak veel, maar in de praktijk zit je sneller aan je maximale gewicht dan je denkt.
Wij raden aan om een camper te kopen waarvan het ledig gewicht minstens 500 kilogram onder de toegestane maximummassa ligt. Zo houd je voldoende ruimte over voor brandstof, water, gastanks, een luifel, een extra accu, een schotelantenne, fietsen en één passagier. Reizen er meer mensen mee? Dan heb je een nog grotere marge nodig om overbelading te voorkomen.
Lading | Gewicht |
Extra passagier | 80 kg |
Bagage per persoon | 50 kg |
Vloeistof om te koken | 5 kg |
Keuken artikelen | 10 kg |
Eten en drinken | 40 kg |
Toilet + eventuele vloeistoffen | 10 kg |
Luifel | 35 kg |
Drager met twee e-bikes | 75 kg |
Kampeertafel en stoelen | 20 kg |
Satelliet, ontvanger en tv | 15 kg |
Zonnepanelen | 15 kg |
Huishoudaccu loodzuur - lithium | 60 kg - 30 kg |
Gasfles (zonder vulling) | 11 kg |
Schoon water | 100 kg |
Vuil water | 35 kg |
Airconditioning | 30kg |
Gereedschap | 8 kg |
Barbecue | 6 kg |
Keukenuitrusting | 15 kg |
Schoonmaakmiddelen, diversen | 25 kg |
Honden of kattenvoer | Optioneel |
Sneeuwkettingen | Optioneel |
Reserve vloeistoffen voor de auto | Optioneel |
Totale gewicht van een gemiddelde belading | 550- 600 kg |
Zie je hoe snel het gaat? Met alleen deze camperspullen zit je al aan bijna 600 kg extra gewicht!
In deel 2 van dit blog vertellen we meer overbelading van je camper: hoe weeg je je camper en wat weegt een zelfbouwcamper eigenlijk? Inclusief tips om je camper licht te houden.
Heb je vragen over dit blog of wil je onze avonturen volgen? Stuur ons een berichtje of volg ons op Instagram: @chanti.and.ollie. Voor vragen over je camper- of caravanverzekering kun je altijd terecht bij de specialisten van Aveco.