Uw verzoek is verstuurd, even geduld a.u.b.

Q&A Coronavirus

Vragen over u verzekering

Het coronavirus kan veel vragen bij u oproepen. Op deze pagina beantwoorden we mogelijke vragen over uw verzekeringen. 

Wij adviseren u altijd de instructies van lokale autoriteiten op te volgen. Daarnaast adviseren wij u het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken te volgen. Hier vindt u de meest actuele informatie en reisadviezen over de situatie in uw vakantiegebied. Tot slot adviseren we u contact te houden met uw reisorganisatie, vervoersmaatschappij, touroperator of camping over eventuele wijzigingen in uw reis.

Algemeen:

  • Ik heb verschijnselen van Corona, wat moet ik doen?

    Dat is erg vervelend. Neem in dat geval zo snel mogelijk contact op met de coronalijn om u te laten testen (0800-1202) of met uw huisarts als u in Nederland verblijft en onze alarmcentrale via +31(0)523-208030 als u op vakantie bent.

Camperverzekering:

  • Ik kan door schade of pech in het buitenland niet verder reizen, is er recht op hulpverlening?

    Ja. De ontwikkelingen gaan snel momenteel. Reisadviezen worden steeds vaker weer aangepast. We verlenen hulp (mits daar recht op is) in landen die code oranje hebben. We zijn echter afhankelijk van bergers en garages in het buitenland waardoor het zo kan zijn dat de hulpverlening (zowel in landen zonder als met code oranje of rood) anders verloopt dan normaal. We zullen zeker helpen en alles doen binnen de mogelijkheden van dat land. Wat de mogelijkheden zijn verschilt dus per land en zal aan verandering onderhevig zijn.

  • Ik maak extra kosten voor stalling omdat ik mijn camper achterlaat in het buitenland. Krijg ik deze kosten vergoed van Aveco?

    Nee, extra kosten voor stalling vallen niet onder de dekking.

Reisverzekering:

  • Voor mijn bestemming heeft de overheid het reisadvies op oranje (alleen noodzakelijke reizen) of rood (niet reizen) staan. Biedt de reisverzekering dan dekking?

    Als je op reis gaat naar een gebied waarvoor op de datum van vertrek, vanwege een uitbraak van het coronavirus, een oranje (en rood) reisadvies geldt, dan biedt de reisverzekering geen dekking voor corona gerelateerde schades als je daar naar toe reist. Wordt echter je camera gestolen of loop je een andere ziekte op dan corona, dan is hier dekking voor. Wees uiteraard voorzichtig met je gezondheid en hou je aan de richtlijnen van de overheid ter plaatse.  

  • De kleurcode van het land waar ik zit is tijdens mijn reis van geel naar oranje (alleen noodzakelijke reizen) gegaan. Biedt de reisverzekering dan dekking?

    Ja, als er op de datum van vertrek nog geen oranje (of rood) reisadvies door de overheid is afgegeven, dan blijft de dekking gehandhaafd, maar alleen als je zo snel mogelijk terugkeert of doorreist naar een gebied dat het reisadvies geel of groen heeft. Doe dit in ieder geval binnen 48 uur. Daarna vervalt de dekking van je reisverzekering voor Corona gerelateerde schades. Eventuele (extra) kosten van terugreizen vallen niet onder de dekking van de reisverzekering.  

  • Ik moet langer op mijn bestemming blijven. Krijg ik extra verblijfskosten vergoed?

    Wanneer u door het coronavirus in quarantaine moet of het openbaar vervoer vertraagd is door een uitbraak van het virus, krijgt u géén verblijfkosten vergoed. Een virusuitbraak is géén verzekerde gebeurtenis. Neem alsjeblieft contact op met het reisbureau, touroperator of de vervoersmaatschappij waar je de reis hebt geboekt.  

Sinds april 2021 is de doorlopende reisverzekering uitgebreid met een aanvullende quarantainedekking

Annuleringsverzekering:

  • Ik wil mijn reis annuleren vanwege het coronavirus. Krijg ik de annuleringskosten vergoed?

    Nee, het uitbreken van het coronavirus is geen geldige reden om te annuleren. Wij adviseren om contact op te nemen met het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij waar de reis is geboekt.

  • Ik kan niet meer naar mijn bestemming reizen, omdat de overheid de grenzen (opnieuw) sluit. Ik wil nu mijn reis annuleren. Krijg ik annuleringskosten vergoed?

    Het sluiten van de grens van een land is geen geldige annuleringsreden.

  • Ik ben verkouden en volgens de overheid moet ik nu binnenblijven. Ik kan dus niet op reis en moet daarom annuleren. Krijg ik de annuleringskosten vergoed?

    Laat je zo snel mogelijk testen. Bij een positieve test krijg je de annuleringskosten vergoed. Word je negatief getest, dan kan je met het testbewijs alsnog op reis.

  • Mijn vlucht is geannuleerd door de vliegtuigmaatschappij. Worden deze kosten vergoed?

    Deze kosten worden niet vergoed. Wij adviseren je om contact op te nemen met het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij. 

  • Ik ben positief getest op Corona. Ik kan dus niet op reis en moet deze daarom annuleren. Krijg ik de annuleringskosten vergoed?

    Ja, we zien het hebben van corona als ziekte waardoor je de reis kan annuleren. Wij vergoeden dan de annuleringskosten. 

  • Ik ben geweigerd bij de gate omdat de luchtvaartmaatschappij twijfelt aan mijn gezondheid. Krijg ik mijn annuleringskosten vergoed?

    Niet toegelaten worden op een vlucht vanwege uw gezondheid is géén verzekerde gebeurtenis, maar een onderdeel van de voorwaarden van de vervoersmaatschappij. In het geval van niet ernstige gezondheidsklachten vergoeden wij de annuleringskosten niet. Wij adviseren u contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij en met hen na te gaan wat er mogelijk is. 

  • Ik heb alleen een verblijf geboekt. Ik weet niet of ik op de plaats van bestemming kan komen. Kan ik mijn reis annuleren en worden mijn annuleringskosten dan vergoed?

    U heeft altijd het recht om de reis te annuleren. De kosten worden echter niet vergoed door de annuleringsverzekering. Als het verblijf geleverd kan worden dan is de reisorganisatie echter niet verplicht om uw reissom terug te geven. Ook is er geen dekking op de annuleringsverzekering. 

Voor iedereen geldt: wees extra voorzichtig met het overnachten langs de weg in verband met berovingen. Sluit bijvoorbeeld de camper van binnenuit extra af door middel van een sjorband.


Algemeen

Zowel landelijke als de internationale maatregelen veranderen voortdurend. Wij doen onze uiterste best om u zo goed, volledig en snel mogelijk te informeren. 

Wij adviseren u om de websites van de volgende organisaties met regelmaat in de gaten te houden:

Laatste update: 25-07-2022

Aveco Verzekeringen Alle rechten voorbehouden | Privacy | Disclaimer | Cookies

U bezoekt de website in Internet Explorer, deze browser is verouderd. Wij kunnen u niet garanderen dat de website optimaal functioneert. Wij raden u aan een andere browser te gebruiken.