Uw verzoek is verstuurd, even geduld a.u.b.

Blog 2: Tips voor het kopen (en huren) van de geschikte camper

Blog 2 – Tips voor het kopen (en huren) van de geschikte camper 

Wij zijn er deze zomer achter gekomen dat niet iedereen van campervakanties houdt. Sterker nog; het blijkt dat wij meerdere vrienden hebben die er überhaupt niet aan moeten denken om langer dan drie weken op vakantie te gaan. Ieder zijn meug natuurlijk. Want je kunt ook heerlijk een paar dagen of weken op pad, en dan lekker weer thuis. Maar wij sluiten ons helemaal aan bij de (extreem) cheesy-quote die je regelmatig met sticker op de achterkant van een camper ziet: ‘Home is not a place, it’s a feeling’. Of zoals ze dit seizoen in onze guilty pleasure ‘We zijn er bijna’ zeggen: “Home is where je je matje uitrolt.” 

Enfin, niet iedereen houdt van lang op reis. Niet iedereen houdt van op reis met een camper. Dus voordat je halsoverkop een camper koopt en voor de deur parkeert, gooien we er nog maar eens een uitspraak in: bezint eer ge begint. Of een camper iets voor jou is en welke camper dan het meest zal bevallen, is enorm afhankelijk van je reisgezelschap en wensen. Onze eerste CamperKoopTip is dan ook om eerst een keer een camper te huren. En kies dan iets waarvan je denkt dat het voor jouw reisstijl en reisgezelschap - voor de lange termijn - ideaal is. Binnen een week weet je echt wel of je er blij van wordt. Het stikt tegenwoordig van de camperverhuurbedrijven, met ook verhuursites als Goboony en Paulcamper waar particulieren hun camper te huur zetten. Waar je ook huurt, je kunt meestal inclusief verzekering en pechhulp wegrijden. Wij huurden onze eerste camper in Australië, dus kozen toen uiteraard voor een verhuuraanbieder in het land van bestemming. Ons gaf het veel rust om dit bijtijds te regelen, zodat je nog keuze hebt uit diverse modellen. 

In Australië reisden wij met z’n tweeën, erg basic en met backpack in een Mitsubishi Express L300. Enorm knus en het busje bood ons alles dat we destijds nodig hadden; een stuur, twee stoelen, een simpel keukentje en een bed. Eén bijzonder moment dat ons bij is gebleven, is dat we een krokodillenriviertje overstaken met een pontonbrug, achterom keken en ons - waarschijnlijk nog warme – opgemaakte bedje achterin zagen. Ons rijdende bed aan de andere kant van de wereld, wat een gevoel! Een beetje jammer dat we als herinnering aan dat bed drie maanden na thuiskomst nog opgescheept zaten met bedwantsen, maar dat terzijde. Dergelijke souvenirs zijn niet echt tip-waardig, dus denk eraan om je bagage nooit zonder grondige check op je slaapkamer te droppen. Bouw de badkamer even als tussenstop in, dan voorkom je ellende. 

In Amerika kozen wij met Julian van destijds 18 maanden en Aimée zwanger van Féline, voor iets meer comfort. De uitdaging in Amerika was juist weer een niet té grote camper te vinden. Met zijn drieën hadden wij niet de behoefte om in een van ‘slide-outs’ voorziene vrachtwagenmodel rond te toeren. We huurden uiteindelijk een Ford RV Alkoof-model. Dit was perfect voor ons! En zelfs de magnetron aan boord, waar wij onze vraagtekens bij hadden, bleek met een peuter aan boord ideaal. Grappig om de gelijkenis te zien tussen onze huidige camper en dat model in Amerika. Vandaar onze tip om te huren wat je eventueel ook zou willen kopen. Dat helpt later met slim kiezen. 

Heb je dan een keer een camper gehuurd of geleend en je gezin is nog bij elkaar, dan zou een camper kopen best een idee kunnen zijn. Wij hebben heel veel campers bekeken en vergeleken via camperscaravans.nl, omdat je daar superveel filters aan of uit kunt zetten. Uiteindelijk zijn wij gezwicht voor een Bürstner Alkoof uit 2005. Een aantal van onze tips voor het kiezen van een camper waarmee je met (of zonder) kinderen en hond plezier kunt gaan maken: 

Met hoeveel personen wil je in de camper kunnen reizen? Op je kentekenbewijs staat - op campers van na 2004 - het aantal zitplaatsen vermeld. Deze plekken hebben gordels en je mag niet op een plek zonder gordel reizen. Is je camper eerder dan 2004 op de markt gekomen, dan ben je in de meeste gevallen ook vrij om bijvoorbeeld mensen op een langzitbank te vervoeren. Wettelijk gezien dan, veilig is natuurlijk anders. Wij hebben in de treinzit vier gordels. Meer dan genoeg voor onze twee kinderen en af en toe een extra passagier. Maar let op: voor honden geldt in sommige Europese landen ook verplicht een gordel. Wij hebben voor Puck een riem die in de gordel kan. 

Naast het aantal gordelplekken, is het aantal bedden natuurlijk ook belangrijk. Vind je het irritant om bij aankomst om te moeten bouwen? Dan kan een vast (tweepersoons)bed oplossing bieden. Bijvoorbeeld boven de cabine in een alkoofcamper, onder het (hef)dak van je buscamper of achterin je (half)integraal. En je medepassagiers dan? Er is veel mogelijk. Van het ombouwen van zitjes tot het omlaagtrekken van matrassen en het ophangen van een soort vliegtuigbedjes. Lang verhaal kort: weet dat er vele mogelijkheden zijn en kies dus een model naar eigen smaak en wens. 

Kijk ook goed naar de lengte van je camper. Ben je langer dan 6 meter, dan krijg je het lastig/onmogelijk op gewone parkeerplaatsen. Onze camper is 5,70 meter en dat is bijvoorbeeld heel fijn op parkeerplaatsen in grote steden en bij, noem eens wat: dierentuinen. Ook handig van een korte(re) camper, is dat er campings zijn die alleen kampeervoertuigen tot zes meter toestaan en waar jij dus niet tegen de lamp loopt/rijdt. Ook niet onbelangrijk, de lengte heeft in combinatie met de afstand tussen voor- en achterwielen ook invloed op je wendbaarheid. Specifiek op je draaicirkel. Wij vinden het wel lekker dat we met een camper van onder de 6 meter en een ‘wielbasis’ van 2,85m (bijna) nog makkelijker kunnen manoeuvreren dan met onze personenauto. 

Waarschijnlijk heb je al scherp met hoeveel personen je wilt reizen, met hoeveel je wilt slapen en heb je ook wel een beeld van hoe lang je camper daarvoor moet zijn. Want hoe je het ook wendt of keert, als je meer ruimte wilt dan heb je meer hoogte of lengte nodig. En misschien is het aanlokkelijk om je camperzoektocht te starten met een keuze voor het sóórt camper, maar dat zou het resultaat moeten zijn van je keuzes voor de indeling van de ruimte. Wil je meer bedden of meer gordelplaatsen, dan is een (lange) alkoof al snel aantrekkelijk. Een buscamper vinden wij mooier, maar qua ruimte is het gewoon wat beperkter. En een integraalcamper, met heerlijke SRV-look, vonden wij ook lastig te vinden met meer dan vier gordelplaatsen. Oh ja, laat je tot slot niet te veel leiden door de charme van de buitenkant van een camper. Een supertoffe brandweerwagen met 0611-stickers of donkerblauwe ME-busjes staan cool op de camping, maar als je op de snelweg met gehoorbeschermers moet rijden… We hebben het gezien… 

Naast dat de indeling van onze camper helemaal naar onze wens was, stond de teller op ongeveer 97.000 kilometer. Dit was voor ons meer dan acceptabel. Ook hebben we de historie bekeken via Finnik, wat ons wat zekerheid gaf over het aantal eigenaren en de technische specificaties. Het interieur - niet de indeling, maar de aankleding - van onze eigen camper was in eerste instantie niet helemaal Aimée-interieur-plaatje-proof, dus daar hebben we wel het nodige in aangepast. In een volgende blog geven we hier wat (relatief) simpele tips voor. 

—————————

Wil je nou even checken of iets ons in meer of mindere mate bevalt, mail ons dan vooral via camperkidstips@gmail.com of stuur ons een DM via Instagram @camperkidstips.

Aveco Verzekeringen Alle rechten voorbehouden | Privacy | Disclaimer | Cookies

U bezoekt de website in Internet Explorer, deze browser is verouderd. Wij kunnen u niet garanderen dat de website optimaal functioneert. Wij raden u aan een andere browser te gebruiken.